Forum 10-ego Pułku Piechoty Garnizonu Gdańskiego
Obrona przed kawalerią to element bardzo trudny zwłaszcza gdy mamy do czynienia z ciężką jazdą, która z łatwością przewraca nas na ziemię. Kawaleria atakuje szybko i zazwyczaj unika frontalnych starć. Niespodziewanego ataku możemy spodziewać się zazwyczaj gdy toczony jest regularny ostrzał z naprzeciwka przez piechotę liniową, to właśnie w tym momencie możemy spodziewać się ataku w plecy lub ze skrzydła. Z moich osobistych obserwacji wynika, że element obrony bardzo kuleje, oczywiście jest on szlifowany na treningach nie mniej jednak postaram się przybliżyć kilka prostych lecz często pomijanych zwłaszcza przez nowych graczy form obrony przed masowym atakiem jak i rozpaczliwym atakiem niedobitków.
- Po pierwsze kluczową sprawą jest obrona dowódców linii. Dowódców należy chronić za wszelką cenę
I najskuteczniejszą metodą jest utworzenie koła wokół dowódcy lecz zachowując około 3 metry od niego ponieważ jeśli mamy bezpośredni kontakt z ciężką jazdą zostaniemy przewróceni i powstanie luka w formacji w tym momencie należy formacje jak najszybciej zacieśnić i być w stałej gotowości do ataku bagnetem.
Postaram się przedstawić kilka wariantów obrony nadmieniam jednak, że ilustracje są uproszczone.
1.Wariant pierwszy ,, Okręg, Koło ,,
Plusem tego typu formacji jest szybka możliwość zacieśnienia formacji oraz pozbawienia konia przeciwnika lub nawet frag. Niestety zasięg kawalerzystów w stosunku do oficera jest stosunkowo bliski i jest on narażony na śmierć.
2.Wariant drugi półkole. Z półkolem mamy najczęściej styczność gdy istnieje możliwość wykorzystania terenu. Gdy mamy do dyspozycji np rzekę , wodę nikt z jazdy nie odważy się wjechać do wody ponieważ ja wiemy ogranicza to jego ruchy maksymalnie. Innym przykładem jest wykorzystanie budynków, murów, głazów, obalonych drzew itp.
Plusem tego typu formacji jest oczywiście znacznie szybsza możliwość utworzenia zwartej formacji oraz wykorzystanie walorów jakie dają nam naturalne przeszkody.
3.Wariant trzeci podwójne koło i półkole( jest to moja osobista propozycja). Formacje nie różni się wiele od pierwszego typu lecz pozwala na zatrzymanie jazdy na dalszą odległość niż w wypadku pojedynczego koła. Dlaczego proponuję tego typu ustawienia? Argumentuje to tym, że stanowczo pozwala to na zatrzymanie kawalerii na dalszą odległość od dowódcy oraz kawalerzyści zrzuceni z koni przez pierwszą linie obrony są łatwym celem do dobicia dla drugiej linii obrony ponadto kawalerzysta po wbici się w pierwszą linie zostanie wyhamowany i bedzie łatwym celem. Inny atut tej formacji jest zauważalny w wypadku gdy któryś z kawalerzystów zdecyduje się na przeskok pierwszej linii znajdzie się wtedy w zamkniętym polu. Jeśli miałbym ukazać inny argument dlaczego ta formacja jest słuszna to oznajmiłbym, że nasz pułk znacznie się rozrasta i w miarę treningu jestesmy w stanie utworzyć takową formacje. Przedstawię to na uproszczonej ilustracji .
Oczywiście jest to propozycja i liczę na debatę w tej sprawie
4. Jak wyżej lecz podwójne półkole
Często popełniane błędy przez nowych graczy:
- Bieganie za kawalerzystami z aktywnym atakiem!! (Pamiętajmy to kawalerzysta ma podjechać do nas a nie my mamy podbiec do niego)
- Przesuwanie się na boki przez co tworzą sie luki
- Zabijanie współtowarzyszy
- Brak uwagi w drodze bezpieczeństwa dowódcy
- Ruchy w przód i tył przez co formacja nadmiernie się zacieśnia lub staje się nadmiernie rozproszona
- Zbyt bliskie stanie przy dowódcy
- Zbyt duże luki między współtowarzyszami
Serdecznie dziękuje za poświęconą uwagę zapraszam do komentowania
Czołem !!
Offline
To tak:
Wariant 1 jest przez nas stosowany
Wariant 2 i 4 jest bardzo dobry w teorii ale w praktyce słaby do wykonania ponieważ w prawie 90% walczymy na otwartym polu
a jeśli chodzi o wariant 3 jest w teorii najlepszy ale niestety jest nie wykonalny ponieważ w pierwszym okręgu stałoby np 17 ludzi a w drugim okręgu np 5....za dużo zamieszania.
Offline